ActualitatUniversitat ValènciaUniversitats

La UV analitza “Ford España SL i Clúster Automobilístic” en el context de la innovació territorial industrial dins del projecte Avalem Territori

By 29/12/2020No Comments

La Universitat de València (UV), a través del seu equip de treball dirigit pel Vicerector de Projecció Territorial i Societat, el catedràtic Jorge Hermosilla, va dur a terme l’anàlisi d’aquest valuós actiu de la indústria valenciana.

A escala valenciana, el gran actiu econòmic de la indústria en general, i de la indústria automobilística, en particular, és la factoria Ford España SL d’Almussafes i el seu parc de proveïdors contigu. La primera pedra d’aquesta fàbrica Ford es va posar en 1974. Dos anys després treballava a ple rendiment en la fabricació de motors. En 1981 les seues línies de muntatge ja fabricaven els primers automòbils (Ford Festa) i a partir de 1986 també els Ford Escort i Orion. Entre 2003 i 2007 va arribar a fabricar fins a quatre models al mateix temps (Festa, Ca, Focus i Mazda 2).

Després de les fortes inversions de Ford a principis de la dècada de 2010, la factoria va arribar a produir fins a cinc models d’automòbil (Kuga, C-Max, Grand C-Max, Tourneo Connect i Transit Connect). En l’actualitat (2020) fabrica els models Kuga, Transit Connect, Tourneo Connect, Mondeo, S-MAX i Galaxy, encara que algun d’ells podria deixar de fabricar-se a curt termini.

Pel que fa al parc de proveïdors, contigu a la factoria Ford, va ser inaugurat en 1996 i la major part de les empreses que el conformen (més de cent) pertanyen al sector de l’automòbil i proveeixen directament a la factoria matriu. Aquesta àrea empresarial s’ha convertit en un dels principals centres logístics europeus de l’àmbit de l’automòbil. Dóna ocupació a uns 4.500 empleats, que més els 7.500 de Ford, sumen uns 11.000 treballadors sols a Almussafes, als polígons industrials dels quals acudeixen diàriament milers d’operaris d’altres localitats pròximes.

Dins del context d’Avalem Territori, que analitza la innovació territorial industrial valenciana, cal assenyalar que, a escala global, en el sector de l’automòbil es preveuen una sèrie de canvis imminents relacionats amb l’arribada del cotxe elèctric i l’híbrid, en relació amb la reducció d’emissions de gasos contaminants.

Aquests factors generen una major complexitat en el sector, que requerirà uns severs canvis estructurals en la mena de producte fabricat (motors híbrids i elèctrics vs. motors de combustió), en l’excel·lència dels processos productius (augment de la tecnologia elèctrica i electrònica, major pes de la digitalització o indústria 4.0) i del producte final (control d’emissió de gasos i certificacions i tests cada vegada més exigents), en la gestió dels recursos humans (necessitat d’atracció de nou talent i de noves formes de gestió de l’aquest talent) i en la manera de comercialitzar el producte (fabricació ajustada i flexible).

Gràcies a les inversions anteriors a 2015 amb la finalitat de fabricar els models Mondeo, S-Max i Galaxy, la planta d’Almussafes posseeix hui una capacitat de fabricació de més de 400.000 vehicles. Cal assenyalar que l’actual viabilitat econòmica de Ford a València deriva de la seua fabricació del model Ford Kuga SUV. Va ser llançat per Ford en 2007 per a complementar la gamma Focus, i des d’aquell moment sempre s’ha venut per damunt de les expectatives previstes. A partir de 2012 va començar a fabricar-se a València. L’arribada del nou model Kuga en 2020, on s’aposta per la tecnologia híbrida i híbrida endollable (sense abandonar els motors gasolina i dièsel), ha sigut la gran innovació per a la marca Ford a Europa, que preveu fabricar més de 150.000 unitats a l’any del model Kuga, entre totes les seues versions. La planta d’Almussafes té garantida la producció del Kuga fins a 2026/27.

Leave a Reply