ActualitatPacte territorial per a l’Ocupació en la RiberaPactesPactes València

El PATER finalitza la V edició del programa de la Ribera Impulsa amb molt bons resultats malgrat la situació provocada per la pandèmia

By 17/05/2021No Comments

El projecte de la Ribera Impulsa 4.0 ha finalitzat la seua V edició que va transcórrer des d’octubre de 2020 a març del present any amb uns resultats molt positius malgrat la pandèmia de la Covid-19 i les restriccions associades. La combinació de tutorització i formació en línia i presencial ha sigut essencial per a desenvolupar el projecte.

El projecte de la Ribera Impulsa 4.0, emmarcat dins de l’Acord Territorial per a l’Ocupació de la Ribera (PATER) finançat per LABORA i amb la coordinació de les dues mancomunitats, Ribera Alta i Ribera Baixa, a través de l’organisme públic el Consorci de la Ribera i juntament amb la col·laboració de diferents associacions empresarials, com Fedalcis i l’Associació Empresarial d’Alzira, i els agents socials de CCOO i UGT de la Ribera de Xúquer, ha finalitzat la seua V edició amb resultats molt esperançadors per a la comarca malgrat la COVID-19.

Aquest programa innovador part de dos objectius principals. El primer pretén desenvolupar les competències i capacitats personals i professionals de les persones desocupades adequant-les a les necessitats empresarials actuals. El segon objectiu vol augmentar la visibilitat i competitivitat de les pimes i autònoms de la comarca amb la finalitat d’aconseguir la transformació digital i la seua correcta implementació per a ser més competitius en un entorn tan globalitzat. Aquests objectius pretenen millorar l’ocupació de les persones, augmentar la innovació de les empreses i fomentar l’emprenedoria social i sostenible de la comarca.

Durant aquest exercici 2020-2021 marcat per la pandèmia, a moltes persones i empreses encara els ha resultat difícil la digitalització. Per aquest motiu s’han continuat habilitant diversos punts d’atenció en diferents poblacions amb la finalitat d’acostar el programa als usuaris i comerços participants a Algemesí, Alginet, Alzira, Benifaió, Carcaixent, Carlet, Polinyà de Xúquer, Catadau, Llombai, L´Alcúdia, Montserrat, Sueca, Almussafes i Gavarda. En aquesta ocasió s’han multiplicat les sessions formatives per a adequar l’aforament i així poder arribar a més participants. A les diferents activitats realitzades en aquestes poblacions s’afigen les consultories i formacions en línia que s’han estés més enllà de les poblacions assenyalades abastant així tota la comarca de la Ribera de Xúquer.

Accions i resultats en l’àrea d’Ocupació

Els actes de presentació del projecte es van realitzar durant els primers mesos de l’inici del projecte, on van assistir 168 persones, de les quals el 91% van voler participar en el projecte, encara que 96 d’elles van ser les que al final van formar part dels grups d’orientació.

Durant aquesta edició més del 41% dels participants van aconseguir accedir al mercat laboral en diversos sectors: sanitari, industrial, manteniment i agroalimentari. Aquesta xifra suposa un augment en insercions respecte a l’any anterior. D’altra banda, cal destacar la labor motivadora cap als participants sobre la importància que té la formació per a la inserció laboral. A conseqüència d’això el nombre de participants matriculats en activitats formatives diverses (Certificats de professionalitat, GES en EPA, formació professional, GM, GS, Idiomes en EPA i EOI, etc.) ha augmentat considerablement des de l’inici del projecte.

Com en altres ocasions s’ha col·laborat amb Labora i els agents de desenvolupament local, que han proporcionat el suport necessari en la difusió del projecte, formació de grups, organització d’espais per a realitzar les activitats, informació de recursos municipals. També amb empreses de la Ribera de Xúquer, associacions empresarials, empreses de treball temporal, consultoria de recursos humans, organitzacions sense ànim de lucre, etc.

Els criteris de selecció per a participar en el programa són persones compromeses, actives en la investigació d’ocupació, dinàmiques, participatives i amb unes competències digitals determinades per a poder seguir adequadament les sessions grupals.

La metodologia ha sigut participativa, solidària i de treball en equip, on s’involucra d’una manera activa la persona desocupada, utilitzant xarxes i recursos locals ja existents a la comarca.

Quant a les sessions grupals, es van realitzar amb una freqüència d’una sessió setmanal tant presencial com en línia per punt d’atenció i amb una duració aproximada d’una hora i mitja per sessió, realitzant un desdoblament en alguns dels grups a causa dels aforaments previstos segons llei a causa de la pandèmia.

Així mateix, la introducció de la ludificació en aquesta edició ha impulsat i reforçat la participació dels usuaris promovent el seu interés en el projecte. El sistema de punts dona suport a la conducta per a la realització d’activitats que van dirigides a millorar l’ocupabilitat i fomenta la motivació cap a la cerca activa de treball.

Accions i resultats en l’àrea de Màrqueting Digital

En relació a l’àrea de màrqueting digital s’han realitzat un total de 12 formacions presencials i 5 tallers en línia amb un total de 109 i 251 participants, respectivament. Els tallers han versat sobre diferents temàtiques a nivell digital com a estratègies en Facebook i instagram, SEU local, e-commerce, entre altres, i tallers específics per sectors com immobiliària, perruqueria, estètica.

A nivell general, el decreixement econòmic ha repercutit en quasi tots els sectors productius però alguns d’ells han patit més les conseqüències i per tant, el mal ha sigut més plausible. Per aquest motiu, alguns dels tallers indicats s’han focalitzat en dos sectors especialment vulnerables en la pandèmia: turisme, hostaleria i restauració. Per aquest motiu ha sigut necessaria la realització de tallers i formacions centrades en el màrqueting digital sectorial.

S’ha realitzat formació específica sobre una plataforma de venda en línia, un marketplace o aparador virtual de la Ribera de Xúquer: https://marketriberadexuquer.es/

L’objectiu és acostar l’accés al món digital i posar a la disposició del comerç local un aparador virtual. Amb aquesta iniciativa tractem de conjuminar esforços entre les poblacions de la Ribera de Xúquer i impulsar les compres del comerç de proximitat no sols per la crisi provocada per la COVID-19 sinó també per a oferir al xicotet comerç i a les empreses el seu accés en el món digital d’una forma més còmoda, segura i ràpida, i amb suport tècnic i comercial. Així mateix, els clients podran trobar una varietat de productes o serveis geolocalitzats en tota la Ribera de Xúquer.

En aquesta àrea s’han elaborat fulls de ruta de màrqueting digital a empreses. Per a l’elaboració d’aquest pla, es duen a terme entrevistes per telèfon, videoconferència o correu electrònic per a conéixer el grau de maduresa digital de cada empresa així com els seus objectius principals en màrqueting digital: obtindre visibilitat, augmentar les vendes, ampliar el seu públic, etc.

El pla de màrqueting digital o full de ruta personalitzat és un document d’entre 20-30 pàgines en què s’aconseguien els següents aspectes:

· Anàlisi del sector i de la competència
· Anàlisi de l’empresa
· Objectius de la digitalització
· Públic objectiu
· Estratègia a desenvolupar
· Calendari editorial en xarxes socials
· Llistat de recursos gratuïts per a millorar la gestió de les xarxes socials i per a dur a terme accions de màrqueting digital

L’objectiu d’aquestes sessions és posar en pràctica tot els coneixements de les formacions, ja que han de ser els propis empresaris els que han de dur a terme totes les accions proposades amb suport de l’equip tècnic.

Cal indicar que en aquesta edició s’ha realitzat un pla de màrqueting digital més exhaustiu per a l’agrupació turística de la Ribera de Xúquer on s’han detallat les estratègies i accions digitals per a aquesta agrupació.

El nombre total de comerços participants en alguna de les activitats realitzades ha sigut de 262 empreses. El perfil d’aquestes empreses són comerços locals d’entre 1 i 5 empleats.

Addicionalment, es van realitzar dos vídeos promocionals per a fomentar el consum local a causa de la Covid-19: un especial per a Nadal i un altre més generalista per a qualsevol data de l’any. Es van publicar en les diferents xarxes socials amb la finalitat d’incentivar el consum en el comerç local de proximitat i el reconeixement del programa. Aquest és l’enllaç als vídeos: https://bit.ly/3wweluc

Atesa la valoració del programa, els participants recalquen l’assessorament personalitzat, les eines i suports utilitzats, l’atenció i les consultes solucionades per part de l’equip de la Ribera Impulsa.

Leave a Reply