El Turisme es planteja com un dels eixos fonamentals de vertebració dels municipis que integren el Pacte Territorial per l’Ocupació de la Plana Baixa. Per aquest motiu, des del Consorci del Pacte s’està desenvolupant un pla de dinamització i governança turística que, durant el present trienni 2020-2022 assentarà les bases del desenvolupament turístic sota l’òptica d’una única destinació, amb la marca «Sud de Castelló Mediterrani».
El Consorci considera la diferenciació com a eina clau per garantir la competitivitat dins de l’escenari global que planteja el turisme. Per això, ha situat en el seu punt de mira nínxols tan específics com el birdwatching, amb la instal·lació d’observatoris d’aus tant en els Estanys com en la Serra d’Espadà; o el turisme bèl·lic, amb la recuperació de la Línia XYZ. El Pla inclou també actuacions transversals com la promoció de l’associacionisme empresarial, que servisca de germen per a la creació d’un club de producte que estructure els recursos en paquets turístics per a la seua promoció i comercialització.
La màxima fortalesa d’aquest territori recau en la diversitat de la seua oferta. Un ampli ventall de possibilitats tant a la costa com a l’interior: el patrimoni històric i cultural, que va des del Paleolític fins a la història més recent en anys de la Guerra Civil; la riquesa del patrimoni industrial i artesanal, que engloba sectors tan diversos com el suro, l’oli, la mel o el calcer; espais naturals protegits a la muntanya, amb el Parc Natural de la Serra d’Espadà com a màxim exponent, el riu subterrani Coves de Sant Josep, o la singularitat de les zones humides dels Estanys al litoral; a més d’una oferta gastronòmica basada en productes de temporada que arriben a la taula directament des de l’horta del sud de Castelló. Coneix més sobre el Pacte ací.
El Pla esta cofinançat, a parts iguals, per Turisme Comunitat Valenciana, el Patronat Provincial de Turisme de Castelló i el propi Consorci Gestor del Pacte Territorial per l’Ocupació de la Plana Baixa; i s’alinea amb l’estratègia global de la Comunitat, que situa la governança com a fil conductor del desenvolupament turístic i el foment d’entitats supramunicipals en clau territorial com a eina per a la gestió centralitzada i eficient dels recursos, principi bàsic del també anomenat «bon govern».