El mes d’abril passat es va iniciar la tercera edició de “Impulsalicante Barris i Pedanies”, un projecte experimental posat en marxa per l’Agència Local de Desenvolupament Econòmic i Social d’Alacant, inclòs en el programa AVALEM TERRITORI i subvencionat per LABORA Servei Valencià d’Ocupació i Formació i pel Ministeri de Treball i Economia Social.
La situació actual del mercat laboral és molt més complexa que la que existia al començament del projecte, a l’octubre de 2019, mesos abans que la COVID-19 irrompera i transformara un escenari de progressiva recuperació econòmica en un altre en el qual ens hem acostumat a conviure amb la destrucció d’ocupació, la pèrdua d’ingressos i la incertesa. Això s’ha vist reflectit en el nostre projecte i en les accions que realitzem en l’àmbit de l’orientació i inserció laboral.
En aquests últims mesos hem inclòs en la ruta de l’equip d’orientadors a les persones residents en el barri del Cementeri, una àrea que compta amb greus deficiències d’infraestructures tant urbanístiques com sanitàries, culturals i socials pràcticament des dels inicis del barri. La població del barri presenta una de les taxes de desocupació més altes de la ciutat, en totes les edats i grups. A més, compta amb un alt índex de població sense estudis i només uns pocs han pogut adquirir experiència laboral al llarg de la seua vida. En aquest context és fàcil imaginar-se l’efecte devastador que va tindre l’arribada de la COVID-19 i les seues conseqüències econòmiques, laborals i socials.
Conscients d’aquesta situació, i en el marc del projecte “IMPULSALICANTE Barris i Pedanies”, ens vam proposar i vam posar en marxa un programa d’orientació laboral per a pal·liar, en la mesura que siga possible, les seqüeles d’aquesta situació sanitària i altres necessitats dels seus residents. Per a la nostra sorpresa, ens trobem amb un grup de persones altament motivades per a abordar un canvi en la seua manera de vida. En només un mes es van iniciar dos projectes d’autoocupació; un d’ells ofereix la possibilitat de col·laborar a diverses famílies del barri.
A la vista dels resultats veiem que, si equipem amb les eines adequades als destinataris dels nostres serveis, sens dubte ells poden i saben ajudar-se a sí mateixos. Ara ens toca a nosaltres, els orientadors, trobar i facilitar els mitjans i dotar dels coneixements necessaris perquè aquest camí iniciat siga de llarg recorregut.
A més de la incorporació d’un nou punt d’atenció, en l’últim quadrimestre de l’any tenim prevista la realització d’una campanya de comunicació que ajude a donar a conéixer el servei d’orientació a aturats i assessorament per a persones emprenedores entre la ciutadania, l’empresariat, serveis i comerços de la zona d’actuació, així com en entitats, organitzacions i serveis públics de tota la ciutat.
Aquesta campanya comptarà, juntament amb els materials de comunicació habituals (fulls de mà, roll up i marca gràfica), altres productes i accions que reforçaran el seu abast i efectivitat: edició de guies amb detall dels serveis del projecte, un mapa de recursos en matèria d’orientació i assessorament per a l’ocupació, recursos wifi i oficines amb suport digital gratuïts en els diferents barris i zones d’actuació; marxandatge (motxilles i powert bank); jornades de street marketing; producció de mailings i notes de premsa i estratègies de màrqueting en Internet i en les xarxes socials d’Impulsalicante, entre altres.
La campanya s’iniciarà el mes de setembre, i entre els mesos d’octubre i novembre es realitzaran les publicacions en les xarxes socials. A la fi de desembre està previst el lliurament de l’informe amb l’avaluació de resultats i l’anàlisi sobre el compliment dels objectius.